Frisör fick kontakta gamla kunder efter att ha sagt upp sig

En frisör sade upp sig i november 2013 från sin anställning på en frisörsalong. I början av 2014 skickade hon ett sms till ett antal av sin före detta arbetsgivares kunder där hon informerade om att hon bytt arbetsplats och nu arbetade på en annan salong i samma stad. Frisören skrev också om detta på sin blogg. Tvist uppstod då om frisören brutit mot lojalitetsplikten i anställningsavtalet, mot kollektivavtalet och mot lagen om skydd för företagshemligheter.

Arbetsdomstolen (AD) konstaterar att frisören bevisligen skickat sms om att hon bytt salong men att hon bara gjort det till sex stycken kunder. Det finns ingenting som visar att kontaktuppgifterna togs från den före detta arbetsgivarens register utan det kan mycket väl vara så att frisören letat upp dem via nätet. Med tanke på det fåtal kunder det rör sig om i förhållande till arbetsgivarens totala kundregister finner AD att frisören inte brutit mot lojalitetsplikten i anställningsavtalet eller företagshemlighetslagen. Vad gäller frågan om frisören annonserat om att hon bytt arbetsgivare i strid med kollektivavtalet finner domstolen att den bestämmelsen bara gäller arbetsgivare och därför inte är tillämplig i det här fallet. AD avslår därför frisörsallongens talan.

Kommentarer inaktiverade.